Tripjesss - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van ilsemosselmannicosia - WaarBenJij.nu Tripjesss - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van ilsemosselmannicosia - WaarBenJij.nu

Tripjesss

Blijf op de hoogte en volg

03 April 2014 | Cyprus, Nicosia

Yassou!

Weer even een berichtje vanuit Nicosia.

We hebben heel wat vrije dagen gehad, dus genoeg tijd gehad om weer leuke dingen te doen. 2 dinsdagen achter elkaar waren we vrij. Dinsdag 25 maart vieren ze hier de onafhankelijkheid van de Grieken, en dinsdag 1 april de onafhankelijkheid van de Britten. Deze dagen hebben wij opgevuld met uitstapjes naar Paphos. De eerste was richting het bad van Aphrodite, eindelijk was het zover, het wonderbaarlijke bad waar een mooie waterval bij scheen te zijn. Het is dat iemand me erop attendeerde dat voor ons het ‘bad van Aphrodite’ was, anders was me het poeltje niet eens opgevallen. Ook de waterval was wat overdreven, 2 straaltjes water en nog wat druppeltjes vielen in het water. Maarja, toch maar een foto gemaakt, het is immers wereldberoemd! De hiking toch verder was wel erg mooi, via hele steile paadje naar de top van een berg gelopen waar je prachtig uitzicht had over de schitterende zee en het mooie Paphos! Het was een pittig tochtje maar zeker de moeite waard! De andere toch naar Paphos stond in het teken van cultuur en archeologie, ook heel erg indrukwekkend om dat allemaal te zien!

Afgelopen weekend zijn we met 6 meiden naar Istanbul geweest, Nederland, Finland, Duitsland, Polen en Bulgarije werden vertegenwoordigd op onze trip. Vanuit het bezette gedeelte konden we goedkoop vliegen (70,- retour), dus waarom ook niet he?! Istanbul was wel even wat anders dan ons kleine vertrouwde Nicosia, maar zeker een aanrader voor de mensen die er nog niet geweest zijn. De avond dat we aankwamen, na een taxi rit waarbij de chauffeur dacht dat hij in Grand Theft Auto zat, hebben we gelijk de cultuur geproefd, van baklava met appel thee tot Tukse kofta. Verder nog even door de hoofdstraat gewandeld (gigantisch lang) en toen terug naar ons appartement gegaan om de volgende dag vol te plannen. Want die stond in het teken van cultuur snuiven, Aya Sofia, Blauwe Moskee, Topkapi paleis, ondergrondse water bassin en de Grote Bazaar, alles stond op de planning voor die dag. Uiteindelijk hebben we het allemaal ook gehaald, alles lag vrij dicht bij elkaar en de subway hielp ook een handje mee. ’s Avonds zijn we uiteraard ook op stap geweest, hoort natuurlijk ook bij de cultuur. De tweede dag hadden we een boottrip over de Bosporus waar we dolfijnen hebben gezien! Verder zijn we naar de Galata toren gegaan en hadden we vooral een ‘proef de cultuur’ ronde. Van het ontbijt naar de koffie, vervolgens vis onder de brug, door naar het volgende kopje koffie met wat lekkers, allerlei zoetigheid bij een karretje op straat, een winkeltje bezoeken met chocolade baklava en toen naar een typisch Turks restaurant waarbij we op de grond hebben gegeten, super leuk! Dat die dag ons geen diabetes heeft opgeleverd snap ik niet, wat een zoetekauwen daar. De laatste dag hebben we nog wat geshopt, genoten van de laatste Kebab en toen terug gevlogen. Het was echt een super leuk weekend met geweldig leuke meiden! Oja, en ondanks al het nieuws over de rellen i.v.m. de verkiezingen, hebben wij niets gezien, zelfs niet op het Taksim plein!

Verder hebben we de afgelopen weken weer flink wat mid-terms gehad. Een daarvan was wel simpel, aangezien we van te voren al de open vragen kregen. De docente vond het vooral belangrijk dat wij hier konden genieten en ze wilde ons graag een beetje helpen door ons alvast de vragen te geven, zo konden we ‘gericht leren’, ik mag die vrouw wel. Spaans was dit keer wel pittig en aangezien ik op een verkeerd knopje drukte op de computer mocht ik hem zelfs twee keer maken, joepie… Maar, toen ik aan de docent vroeg of ik genoeg woorden had, kwam hij kijken en verbeterde hij uit zichzelf 3 fouten, dus ook die docent vind ik wel aardig! Ook hadden we de eerste (en gelukkig laatste) mid-term van Principles of Auditing, dat was een regelrechte afgang. We kregen het tentamen en toen zei ze zelf al: ‘maby it’s hard, but see it as a test, so you know how to learn the next time’. Toen zakte de moed al in mijn schoenen, en niet voor niets, want het was ook echt niet te doen. Dusja, grote verschillen tussen de vakken hier.

Wat dan weer goed nieuws is, is dat wij tegenover ons appartement nu een Frozen Yogurt hebben. Vooraf aten wij altijd wel gezond, maar met de opening van deze hemel tegenover ons, zullen de kleertjes wel wat strakker gaan zitten. Voor ze gingen openen hing er een spandoek buiten met daarop de Griekse tekst dat we om 7 uur ’s avonds gratis konden komen proeven (lang leven google translate), dus als echte Hollanders ging ons hart sneller kloppen bij het woordje GRATIS. Maar, Nederlanders zijn gek op gratis, maar de Cyprioten en alle Erasmus mensen kunnen er ook wat van zeg. Om kwart voor 7 stond er een rij waar je u tegen zegt voor de Frozen Yogurt, dit konden wij allemaal aanschouwen vanaf ons balkon. Toen de rij wat kleiner werd sloten we ook wel aan. Helemaal blij met onze gratis FroYo EN crèpe gingen we terug naar ons appartement. Ik stuurde ons flatgenootje (een Italiaan) een sms of hij ook al was geweest, kreeg ik terug: ja al 2 keer, straks nog een keer? Dusja… Weten we dat ook weer, wij houden van gratis, maar er zijn mensen die dit overtreffen!

Conclusie: alles gaat nog steeds heel goed hier. Maar in Nederland wordt het ook al beter zag ik. Toen wij in Istanbul aan het verkleumen waren (9 graden) was het in Nederland rond de 20 graden, maar ik ben blij om te horen dat het mooie weer nu ook eindelijk Nederland heeft bereikt! Gisteren avond zei mama zelfs (VOL trots) dat het 3 graden warmen was in Nederland dan hier bij mij, lekker hoor! Nogmaals bedankt voor jullie leuke reacties allemaal en tot het volgende berichtje!

Liefs Ilse

  • 06 April 2014 - 20:02

    Jopie:

    Wat een leuk stukje weer. Ik had het geprint en mee naar de camping genomen, vandaar de late reaktie. Je maakt daar wat mee maar kijk je wel uit met de Frozen Yoghurt, ik weet dat het lekker is maar zoals je zelf al schreef................

  • 06 April 2014 - 21:24

    Marian Van Sprundel:

    Hey Ilse

    Wat een mooi verslag weer en die mooie foto's. Ik maak hier achter mijn laptoppie gewoon een excursiereis.
    Heb je moeder intussen ook al bijgekletst en nog niet klaar met je reisjes heb ik begrepen. Je hebt groot gelijk.
    Nou weer veel succes en plezier met alles.

    groetjes uit Etten-Leur

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cyprus, Nicosia

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2014

Home sweet home

10 Mei 2014

Hollands weer

16 April 2014

Road-trip

03 April 2014

Tripjesss

15 Maart 2014

Holiesh people

Actief sinds 15 Jan. 2014
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 9790

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: