Welkom in Cyprus - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van ilsemosselmannicosia - WaarBenJij.nu Welkom in Cyprus - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van ilsemosselmannicosia - WaarBenJij.nu

Welkom in Cyprus

16 Januari 2014 | Cyprus, Nicosia

12 januari was het dan zo ver, het avontuur kon beginnen. Samen met 2 andere studiegenootjes, Roselle en Tim, vlogen we vanaf Schiphol naar Larnaca. Op naar ons nieuwe verblijf voor de komende maanden.
Na het afscheid van iedereen gingen we op weg naar het vliegtuig, alles verliep vlekkeloos tot bij de douane. Na eerst glashard ontkent te hebben dat ik geen verboden spullen in mijn tassen had, haalde mevrouw bagagecheck een schilmesje uit mijn laptoptas, tjaaaa, dat kan er maar bij een gebeuren.
Voor we opstegen kregen we ook al te maken met iets waar we nog vaak tegenaan zullen lopen, het Cypriotische kwartiertje / halfuurtje / uurtje. Het vliegtuig vertrok ook al 20 minuten later dan gepland.
In Larnaca aangekomen namen we de shuttlebus (met wifi) naar Nicosia en vanuit daar moesten we bij ons hostel komen. Wij wachtten natuurlijk braaf op een taxi, maar na wat liftgebaren kwam er een vrouw vertellen dat de taxi's alleen op 'order' rijden. Op dat moment leerden wij nog een eigenschap van de cyprioten kennen, erg behulpzaam. De beste vrouw bestelde een taxi voor ons die er na 5 minuutjes ook al was. De taxi chauffeur was wat minder blij toen hij al onze bagage zag, slechts 1 koffer en de handbagage paste achterin, dus ik en Roselle zaten op de achterbank gepropt met 2 grote koffers. Naar ons idee was de chauffeur ook niet helemaal nuchter meer, maar hij bracht ons wel naar ons onderkomen voor de eerste nacht. Deze nacht was wel kort, want om 05.51 werden we gewekt door een erg lang gebed uit de minaretten, goedemorgen 'occupied part of Cyprus'.
De volgende dag gingen we ons aanmelden op de Universiteit en de sleutel halen van onze 'student appartments', we wisten niet waar we terecht zouden komen, maar toen we de voordeur openden waren we gelijk verkocht. we zitten in een super groot, mooi en nieuw appartement met zijn 2e. Daar zijn we heel blij mee want niet alle gebouwen zijn hier even mooi, om het zo maar uit te drukken. 1 ding misten er wel, de dekens van het bed, en dat hebben we geweten die nacht. In mijn lange pyamabroek, dikke trui en dikke sokken onder een handdoekje probeerde ik te slapen. De verwarming weigerde het ook te doen die nacht, toen hij op 30 graden stond kwam er af en toe een zuchtje warme lucht mijn richting uit. 's nachts dus nog maar een termo legging aan gedaan en hopen dat de nacht snel voorbij zou zijn. Ons eerste tripje vanuit het appartement de volgende dag was dan ook naar de Ikea, Die dag kwamen we er ook achter dat het openbaar vervoer in Cyprus ook niet super is. We een hele dag weg geweest, waarvan we een uurtje op de universiteit waren en een half uurtje in de Ikea, de rest was zoeken naar een bus, wachten op de bus en wachten in de bus.
Woensdag wilden we het oude gedeelte van de stad zien, waar we wel met de bus heen moeten omdat we 45 minuten wandelen wel wat veel vinden. De stad was erg mooi, dus we hebben even lekker rond gewandeld. Halverwege de winkelstraat konden we niet verder, daar begon een stuk niemandsland en daarachter was het bezette gedeelte. Dit was heel vreemd om te zien, vanuit het Griekse gedeelte kon je gewoon doorlopen, maar als je terug wilde komen moest je je paspoort laten zien waar een stempel in wordt gezet als je het bezette deel in loopt (is ons verteld). Later deze week willen wij hier ook een dagje voor uit trekken. In de stad wilden ik en Roselle nog even een moskee gaan bekijken, maar deze lag in een wijk waar wij als twee meiden ons nogal bekeken voelden, alsof we twee wandelende biefstukken waren. Niet heel erg fijn dus, maar wel goed voor je ego ;)
's Avonds was het eerste Erasmusfeest, in de oude stad in een club waar je voor 15 euro onbeperkt kon drinken, goede gesprekken dus later op de avond. Hier hebben we meer Erasmus studenten ontmoet die overal vandaan kwamen, erg gezellig dus. Elke woensdag is er zo'n feest waar alle Erasmusstudenten heenkomen, nu zijn er nog veel niet, maar komende woensdag zal dat wel anders zijn.

Dat is in een notendop wat we tot nu toe ongeveer hebben gedaan. Maar eigenlijk zijn alle indrukken niet te omschrijven. De Cyprioten zijn in ieder geval erg behulpzaam, gastvrij en spreken allemaal goed Engels. Sommige doen ook alsof ze nog nooit een vrouw hebben gezien, toeteren of je naroepen als ze voorbij komen. Of zoals net gewoon heel langzaam gaan rijden en allemaal rare dingen gaan zeggen. Ik kan geen Grieks, maar volgens mij zei hij niet iets als 'goede avond dames, lekker weertje he'. Maarja, ook dat zal wel wennen. De stad heeft ook twee kanten, sommige delen zijn heel mooi en goed verzorgt, maar je hebt ook delen waar niemand woont en alles mega vervallen is. Wat ook een omschakeling is, is dat je geen fiets hebt dus alles moet lopen of duimen dat er een keer een bus op tijd rijdt. En dat wat je moet lopen, is over straat of een stoep waar nogal wat tegels missen. Hier doen ze blijkbaar alles met de auto, met of zonder glaasje ouzo van te voren.

Kortom, veel nieuwe indrukken, te veel om te beschrijven. Maar dat wij ons hier een halfjaartje goed gaan vermaken, dat staat vast!

P.s. de temperatuur is hier gemiddeld 15 graden nu. Gisteren konden we ook lekker in ons shirtje op het terrasje zitten, dikke prima dus!!!

• 17 Januari 2014 - 10:25

Ilya:

Super leuk geschreven Ils!! Hou ons lekker op de hoogte van de feestjes, kapotte stoepen, toeterende mannetjes en tripjes naar het terras ;) Knuffel!

• 17 Januari 2014 - 11:38

Gerda:

Leuk om je avontuur te volgen!
    groetjes!

• 17 Januari 2014 - 16:53

Mirjam:

Leuk Ilse, je hebt goed je best gedaan op het eerste reisverslag! En fijn dat je eerste indrukken over het algemeen zo positief zijn. Veel plezier daar met alle nieuwe ervaringen!
    Groetjes vanuit een regenachtig Etten-Leur

• 17 Januari 2014 - 21:24

Jopie:

Wat een leuk verslag, zie sommige dingen helemaal voor me ( die mannetjes bijv.) en natuurlijk fantastisch dat jullie zo goed gehuisvest zijn. Kan niet wachten tot je volgende verslag en de foto's natuurlijk. Knuffel!!

• 17 Januari 2014 - 22:15

Marian Van Sprundel:

Hey Ilse

Zag dit reisverslag bij je moeder staan. Ik dacht dat wil ik lezen en je blijven volgen natuurlijk.
    Wat heb je het leuk geschreven. Wij hebben getwijfeld om aankomende zomer daar naar toe te gaan . Maar we vonden het in augustus toch veel te warm. Maar het moet er wel heel mooi zijn.Nou in ieder geval heel veel studiplezier daar en natuurlijk ook genieten van al het moois wat je daar ongetwijfeld ook zult gaan ontdekken . En misschien loopt er ook wel iets moois rond!! Toch? Ik blijf je volgen. Groetjes uit Holland.

• 19 Januari 2014 - 12:22

Inge:

Ha zusje. Waar zou je zijn zonder de ikea! Jullie zitten wel in een super de luxe appartement zeg. Stuur eens een foto naar je huurbaas in Nijmegen. Zo kan het ook! Heb je al ergens een zwembad gespot? Want nu is het nog lekker 15 graden, maar over een paar weken is dat vast anders. Maar een terras met koele drankjes en een grote parasol is natuurlijk ook al heel lekker:) leuk verslag. Ben benieuwd hoe het allemaal verder zal gaan daar. Goed om te lezen dat de eerste indrukken leuk zijn. Geniet er van.