μελέτη στην Κύπρο (studeren in Cyprus) - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van ilsemosselmannicosia - WaarBenJij.nu μελέτη στην Κύπρο (studeren in Cyprus) - Reisverslag uit Nicosia, Cyprus van ilsemosselmannicosia - WaarBenJij.nu

μελέτη στην Κύπρο (studeren in Cyprus)

Blijf op de hoogte en volg

05 Februari 2014 | Cyprus, Nicosia

Daar zijn we weer, in onze vierde week alweer. Aangezien ik het idee krijg dat iedereen denkt dat ik hier op vakantie ben, zal ik nu ook eens wat over de Universiteit en het studeren vertellen (want ja, dat doen we hier ook echt).

Ik heb voor Public & Business Administration les op de nieuwe campus, vanaf ons appartement is dat 20 minuten lopen. Ik heb 5 vakken en gemiddeld 18 contacturen per week. De vakken die we nu doen zijn Human Resource Management, Business communication, Consumer behavior, Principles of Auditing en een cursus Spaans. Spaans?! Ja Spaans. We hadden namelijk eerst 2 andere vakken, maar hier aangekomen hoorden we dat de een te moeilijk was en de andere in het Grieks (mijn Grieks komt nog niet veel verder dan hallo en proost). Dus deze vakken hebben we veranderd waarbij we de kans kregen om een taal erbij te doen. Je hebt ook een cursus Grieks, maar deze is ELKE doordeweekse dag van 6 tot 9, dus dat zagen we niet zitten. Spaans leek ons ook allemaal leuk, dus hebben we dat maar gekozen.

In de lessen zitten we met 10 tot 25 Erasmus studenten, dus het lijkt meer op een werkgroep dan op een college. De cursus Spaans hebben we met ongeveer 25 Cyprioten. Op sommige dagen moeten we om 9 uur ’s morgens beginnen, op andere pas om 6 uur, dus het zijn vreemde dagen. En je kan ook hebben (zoals vandaag) dat je wekker om half 8 gaat en je braaf om 9 uur in het lokaal zit, dat er iemand komt zeggen dat de docente ziek is, dus we weer terug naar bed kunnen (iedereen in koor: “welcome to Cyprussss”). De lessen zijn (uiteraard) in het Engels, maar het is allemaal heel goed te volgen. Het is erg grappig om te horen hoe mensen uit andere landen Engels spreken met een accent, de Italianen zijn geneigd om overal nog een –e achter te plakken (Hello-e, my name-e ise…., ande I ame frome Italia), heel erg grappig. En ook de Fransen hebben een leuk accent. Iedereen doet tijdens de colleges wel actief mee (behalve op donderdag, na de Erasmusfeesten), dus het is best interactief. Sommige vakken zijn heel erg makkelijk, zo was onze eerste huiswerk opdracht voor business communication om onszelf voor te stellen aan de hand van 3 items, andere zijn wel goed op niveau. In ieder geval kunnen we er ons door de weeks zoet mee houden. Wanneer we dan tussenuren hebben, bijvoorbeeld op woensdag van 12 tot 4, kunnen we sporten in het sportcentrum op de campus, of gewoon lekker relaxen in de zon.

Dat dus wat betreft het studeren hier, maar nu iets veel leukers, het student zijn hier! Want studentje spelen kunnen ze hier wel. Zo is er elke woensdag in Itaki een Erasmusfeest, hiervoor is er ook altijd bij iemand een pre-party. Zo’n pre-party is een soort American Party, iedereen neemt zijn eigen drankje mee (wat varieert van cola tot wiskey) en komt naar iemands appartement, daar babbel (of brabbel) je met jan en alleman voordat het feest losbreekt in Itaki. Prima dus! Verder zijn wij vrijdag voor het eerst naar Candy Fridays geweest. Een grote club waar ook weer het ‘openbar’ concept geldt, je betaald 15 euro en kan drinken wat je wilt. Voor de rest gaan er altijd genoeg mensen ook op donderdag of zaterdag nog stappen, dus voor de echte die-hards is hier genoeg te doen.

Verder hadden we vandaag de International Day voor alle Erasmus studenten op onze universiteit (er zijn namelijk 4 Universiteiten in Nicosia). Dus wij hadden zelf pepernoten, pannenkoeken en advocaat gemaakt (en speculaas, drop en stroopwafels geïmporteerd) voor bij onze Holland tafel, wat goed in de smaak viel bij de studenten uit andere landen. Verder hadden we een prachtige presentatie gemaakt waarin we ook de polonaise deden met alle studenten en afsloten met het prachtige dansje op ‘waterscooter’ van Gebroeders Ko. Oja, en de weersvoorspelling voor Nederland voor de komende week moesten we natuurlijk ook wel even delen met de internationals.

Afgelopen zondag zijn we ook nog met 35 man naar Kyrenia gegaan, een havenstadje in het bezette gedeelte. Bij de foto’s die ik heb toegevoegd is weinig beschrijving meer nodig: a-ma-zing. Om er te komen, dat was wel een ervaring. Met 3 busjes waar ongeveer 15 man in passen, reden we in ongeveer 1.5 uur naar Kyrenia. Echter reden die dingen veel te hard en maakte de motor zulke vreemde geluiden, dat ik bang was dat we zouden opstijgen! Onderweg stapte de chauffeur een paar keer uit en verdween ergens heen, om vervolgens weer een stuk verder te rijden. Ergens onderweg stopte het busje ook en kwam er een man het busje in om bustickets te verkopen, want dat doen ze daar blijkbaar halverwege op de snelweg. Al met al een schitterende dag, ik weet zeker dat ik daar nog een keer kom.

Uiteraard heb ik nog heel veel mooie dingen om te vertellen, maarja, ik moet toch echt even wat huiswerk gaan maken nu (lekker filmpje kijken, onder het genot van een glaasje Ouzo… je verdiepen in de cultuur heet dat ook wel).

Heel veel liefs uit Cyprus

P.s. bedankt voor alle leuke berichtjes die geplaatst worden!!! =)

  • 05 Februari 2014 - 23:16

    Marian Van Sprundel:

    Hey Ilse

    Wat een geweldig verslag alweer. En eerst heel gewichtig over jullie studie maar volgens mij is het daar leve de lol en is dit een verhaal van een feestbeest!!(Grapje). Natuurlijk moeten jullie daar ook leren,
    Wel leuk om de verschillen tussen de verschillende nationale studenten te lezen.
    Nou weer heel veel studieplezier voor de komende week of weken . En lekker genieten van het zonnetje daar . Wij doen het wel met het mindere weer.
    Tot het volgende verslag.


    groetjesssss

  • 06 Februari 2014 - 07:43

    Esther:

    Heel erg leuk om te lezen,ilse

    Groetjes Esther

  • 06 Februari 2014 - 15:48

    Jopie:

    Dat was weer een leuk stukje Ilse, fijn dat je ook nog wat aan je studie doet. Ik zou haast willen dat ik nog jong was en wat dingen kon over doen dan wist ik het wel. Groetjes en geniet verder.

  • 06 Februari 2014 - 16:47

    Noan:

    Heel mooi stukje geschreven. We weten ook wel dat je er bent om te studeren maar nu zijn we er toch achtergekomen dat het groten deels feesten is (ben wel een beetje jaloers). Aan de foto's te zien is het een mooi eiland. Ik hoop dat ik daar ook nog eens kan komen kijken. Ik kijk weer uit naar het volgende verhaa.l

  • 09 Februari 2014 - 15:34

    Jan En Janny Mosselman:

    Hallo Ilse,

    We hebben je leuke verslag gelezen. Het lijkt ons een prima eiland om te studeren en wat van de cultuur op te snuiven. Je zult vast al een mooi kleurtje hebben gekregen.
    Je moeder vertelde, dat je een mooi appartement met je studiegenootje hebt. Leuk, dat ze je komen bezoeken. Nog een fijne tijd gewenst en tot ziens,

    Oom Jan en tante Janny.

  • 18 Februari 2014 - 18:56

    Inge:

    Ha Ilse,
    Ja je maakt wat mee als toerist uhhh student. Ik denk dat ik ook nog maar eens ga studeren. Maar als deeltijder kun je vast niet gaan studeren op zo'n mooi eiland. Hooguit sturen ze me naar Spanje....... Naar een overwinteringsoord voor bejaarden.
    Veel plezier daar , enne goed studeren. ( ik kan je controleren hoor, ik zal Wendy vragen of ze even met je in het Spaans wil babbelen)
    Mirando adelante a su próximo informe de viaje!

    Liefs Inge


  • 19 April 2014 - 11:43

    Lucy Van Helden:

    Hoi Ilse,

    Je suffe tante ziet nu pas dat je kunt reageren op je leuke verslagen. Je schrijft met veel humor.
    Wij vonden het tof om zo'n blije kaart van je te krijgen van ons blije nichtje.
    Het zit er helaas of toch wel een beetje fijn weer op.
    Geniet er nog maar even van, heel veel groetjes, van ome Frank en Lucy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cyprus, Nicosia

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juni 2014

Home sweet home

10 Mei 2014

Hollands weer

16 April 2014

Road-trip

03 April 2014

Tripjesss

15 Maart 2014

Holiesh people

Actief sinds 15 Jan. 2014
Verslag gelezen: 852
Totaal aantal bezoekers 9803

Voorgaande reizen:

15 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: